کد خبر: ۵۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
گزارش خبری:
در زمانه‌ای که شاعران کمتری جنبه‌های مختلف زندگی خود را سوژه‌های شعری‌شان قرار می‌دهند و بیشتر مشاهدات بیرونی را در شعرشان توصیف می‌کنند، سراغ شاعرپیشکسوت رفتیم که هرکدام از شعرهایش توصیفی است و سوادش را فدای علمی کرده است که شعرهایش زبان‌زد است.
قربان علیزاده كرمانج/ شاعر سوز و ساز و آواز!

خبرنگار تحلیلی اخبار شیروان به مناسبت روز شعر وادب فارسی به سراغ این فعال حوزه شعر و ادبیات کرمانج رفته و گفت و گویی با وی داشته است که در ادامه می خوانید:

*در مقدمه‌ این هم‌صحبتی، ضمن معرفی خودتان،مختصری درباره‌ی زندگی و کارتان بفرمائید؟

قربان علیزاده،متولد سال 1344 در یکی از روستاهای کردنشین(کرمانج) وشهیدپرور بلغان علیا از توابع شهرستان شیروان در خانواده ای مذهبی به دنیا آمدم،تحصیلاتم را به دلیل کمبود امکانات ومسائل شخصی تا دوران راهنمایی گذرانده‌ام،شغل فعلی بنده نیز به صورت ازاد میباشد ومشغول کار خاصی نیز درحال حاضر نیستم

* از چند سالگی سرودن شعر را آغاز كردید و چطور متوجه چنین استعدادی در خود شدید؟
تقریبا از سال‌های80 و81 بود که اولین نظم‌های پراکنده را نوشتم و دوستانم به آن نام شعر دادند. درآن سالها اشتیاق بسیاری به حضور درمراسم ملی و انقلابی و خواندن شعر ومقاله داشتم شرایطی واسم به وجود امد که حضورم در پایگاه مقاومت بسیج امام علی(ع)فراهم شد تا عملکردم را در جشن ها واعیاد ها به نمایش بگذارم واین نتیجه قابل تحسین ومستمر بود.طی گذر زمان تحت تاثیر جو انقلابی والتهابی آن‌سالها و تشییع مکرر پیکرهای شهدا، گاه چیزی می‌نوشتم که بقیه خیلی می‌پسندیدند. این سرآغاز دلبستگی‌ام به قلم بود.
جناب علیزاد ، اصولا چه حس و حالی باید داشته باشید تا شعر بر زبانتان جاری شود؟
شعر، بالطبع مثل هر اثر هنری دیگری نیازمند یک محرک اجتماعی و عاطفی است. یعنی تا دردی، زخمی، غمی، اندوهی و نیازی نداشته باشید، دست به قلم و سرودن نمی‌برید. بدیهی است که اگر یک نفر بر وزن وقافیه تسلط داشته باشد یا اصول و قواعد کلی شاعری را بداند، می‌تواند در هرحالی چیزی بنویسد و بسراید  اما پیداست که چنین سروده‌ای از سرتفنن است و تاثیرات عمیق و ماندگاری نخواهد داشت. بنده، اصولا وبخصوص این سالها تا نکته‌ی عمومی ارزشمندی در ذهن نیابم آن را برزبان جاری نمی‌کنم.
قربان علیزاده  که از صدر انقلاب اسلامی ایران جزو اولین ها بود که در سبک کرمانجی به سرودن شعر روی آورده بود ،می گوید آن زمان جایی برای چاپ اشعار ام وجود نداشته و الان هم آن اشعار را به یادگاری نگه داشته ام.
چطور شد تصمیم به سرودن شعر به زبان کرمانجی گرفتید؟
من تا سال اول ابتدایی یک کلمه فارسی بلد نبودم، زبان مادری من کرمانجی هست و با  شعری که به زبان مادری می گویم ارتباط خاصی دارم . یادم می آید سال اول دبستان با دانش آموزان کلاس پنجم در یک کلاس بودیم یکی از بچه های پنجم شیطنت کرد گفت "روشان"  شیطنت کرده .من هم متوجه نبودم و معلم گفت روشان کیه همان دانش آموز گفت بلند شو بگو منم ، بلند شدم فارسی متوجه نمی شدم به فارسی گفت تو فحش دادی؟ دوباره همان دانش آموز گفت : بگو بله .
معلم گفت: بیا اینجا و دو تا ترکه زد به پشت دستم . دو سه روز بعد یکی از بچه های کلاس چهارم من را دید و به من گفت چرا کتک خوردی و من نمی دونستم چرا کتک خوردم چرا ترکه زدن پس زبان فارسی زبان مادری من نیست . 
 
من بهترین غزل ها رو به زبان فارسی می گویم ولی حس و حال زبان کرمانجی برایم بیشتر است چون زبان مادری ام است.

*پیشتر اشاره کردید که به زبان مادریتان(کرمانجی) هم شعر سروده‌اید.آیا مجموعه‌ای دراین ارتباط دارید؟

سوال خوبی پرسیدید چندسالی است که دراین حوزه تلاش بیشتری می‌کنیم، حاصل این تلاش‌ها آماده‌سازی چندین مجموعه‌ی شعر به زبان کردی است که جدیدا در باب ایام محرم درحال کار برروی قطعه ای از شعر میباشم که بخشی از آن را اگر شما مایل به شنیدن آن باشید عرض میکنم خدمت شما

ارداتمندیم بفرمایید:

ای اصغر مئه اصغر                  ساچه تو راه نا که وئی

ژه هلانکه مه هئو ودیزه                 که تو ده کهه وی

راهکو ای شهو جانک جان       سئوا وا من جسم وجانی

سوئه تئه له میدان                 سامئه دین وقرانی

ای اصغر مه ان  اصغر              ساچه طورا نا که وی

*در پایان هر چه دل تنگتان می خواهد بگویید؟

نه فکر می‌کنم که همه‌ی مردم ایران را عاشقانه دوست دارم و امیدوارم این فرض حقیقت داشته باشد. نیز امیدوارم که مردمان به این باور مهم برسند که باز هم به قول فردوسی: به گیتی به از راستی هیچ نیست!  نیز از یکایک اتباع اقوام در خراسان بزرگ می‌خواهم قدر میراث قومی و ملی خود را بدانند و مخصوصا، از زبان مادری خویش گریزان نباشند و این خواهش اکید را به‌طور ویژه از همزبانان کُردم در خراسان دارم. ما به ایرانی بودنمان، به خراسانی بودنمان، به شیعه‌بودنمان و به کُردبودنمان افتخار می‌کنیم و درراه حفظ این افتخارات حتی ازجانمان هم دریغ نخواهیم داشت. برای شما وسایت‌تان نیز آرزوی توفیق دارم و امید که در راه توسعه و ترویج فرهنگ خستگی‌ناپذیر باشید.

*از اینكه در این گفتگو شركت كردید صمیمانه تشكر و قدردانی می كنیم و برایتان آرزوی توفیقات روز افزون در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) داریم.

مصاحبه از :باقری _ پایگاه خبری شیروان



مخاطبین گرامی شما میتوانید از این به بعد با دانلود  و استفاده از اپلیکیشن اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شیروان با استفاده از گوشی های همراه از آخرین اخبار این پایگاه خبری اطلاع پیدا کنید.

داغ کنید



نظرات بینندگان
1396/06/28 | هوال
0
0

سر له ژوری دخازم سا آکه قربانی...کشکا گشتی خلکی مه وه زمان داییکی وه خزان خه را گپ بکن...ما ل ئاوا


نظر شما



نام:
ایمیل:
وب سایت:
نظر*:  
 

آخرین اخبار

معاون نجفی در شهرداری تهران، قالیباف و مدیرانش را به مناظره طلبید/ موضوع؛ خط ۷ مترو

دومین افتتاحیه پرفروش تاریخ سینما/ ۲۲۰ میلیون دلار در سه روز

جلسه ملاقات مردمی استاندار تهران با شهروندان برگزار شد

دزد مدارس جنوب تهران به دام افتاد

در آلوده‌ترین پاییز ۴ سال اخیر قرار داریم

مسافرکش‌ها ساز گرانی کرایه را کوک کردند

اصلاح‌طلبان مقابل طرح تحول سلامت قرار گرفتند/ پزشکیان: همان اول گفتم که از نظر علمی و تجربی غلط است/رییس کمیسیون بهداشت: طرح تحول سلامت، عجولانه و بدون مطالعه آغاز شد

امضای تفاهم‌نامه انجمن صنفی خبرنگاران ایران بامجموعه کارتینگ پرند

نگاهی به فروش حراجمعه بامیلو

جزئیات علل حذف نشدن کنکور از زبان یک نماینده مجلس

پربیننده

تیک‌های عصبی درمان قطعی ندارد، اما قابل کنترل است

تجلیل از شهدا فریضه است

نامناسب بودن مسیر جاده اصلی روستای فیض آباد

برگزاری همایش ملی فقه و سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی شیروان

وقتی حیا در جامعه نباشد، حجاب هم نخواهد بود

پاکسازی کمربندی خاتم الانبیاء شیروان توسط پاکبانان

کارگاه تخصصی آموزش قرآن در شیروان

تیک‌های عصبی درمان قطعی ندارد، اما قابل کنترل است

تجلیل از شهدا فریضه است

نامناسب بودن مسیر جاده اصلی روستای فیض آباد

برگزاری همایش ملی فقه و سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی شیروان

وقتی حیا در جامعه نباشد، حجاب هم نخواهد بود

پاکسازی کمربندی خاتم الانبیاء شیروان توسط پاکبانان

کارگاه تخصصی آموزش قرآن در شیروان

یادداشت

تیک‌های عصبی درمان قطعی ندارد، اما قابل کنترل است

تیک‌های عصبی درمان قطعی ندارد، اما قابل کنترل است

رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است.

رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است.

پربحث

رانندگان حوزه حمل و نقل ،کالبد اصلی و ستون فقرات اقتصاد هستند

راننده تاکسی، شغلی که مرخصی و بازنشستگی ندارد

ستار اورکی موسیقی «دوباره زندگی» را می‌سازد/ آماده سازی برای فجر

شکایت دختر نوجوان از راننده سرویس مدرسه به اتهام تجاوز

توان ایران در برقراری امنیت مناطق دریایی به اثبات رسیده است

رحمتی ۱۵۰ میلیون بدهد آزاد است!

روایت فتنه‌ــ‌۴| آمریکا چند میلیون دلار برای اغتشاش سال ۸۸ هزینه کرد؟